Next
STATS
Transfer Centre



 
Hvordan er Nike og Liverpools samarbejde startet? Flemming Linnebjerg Rasmussen giver her sin analyse

ANALYSE: OVERVEJENDE SOLID START FRA NIKE

Nyhed

  • Skrevet af Flemming Rasmussen
    2 Måned(er) siden



Nike er Liverpools nye trøjepartner, men hvordan er de egentlig kommet fra land? Det giver Flemming Linnebjerg Rasmussen sin analyse af lige her.




Vi er nu få dage inde i den ny Nike-æra, men hvordan er den amerikanske mastodont egentlig kommet fra start og hvilke signaler har den nye trøjeleverandør sendt afsted?

Indtil videre har vi set et åbent brev til byen og supporterne, Nikes første Liverpool-film, en par nye støvler og naturligvis den nye trøje. Lad os dykke lidt ned i de tre elementer.

 

Trøjen: Driftssikker, uden at imponere

Nikes hovedopgave er at designe og producere trøjer – så lad os starte her.

Designet af den nye trøje har fået en blandet modtagelse – ikke mindst den blågrønne farve på kraven er kontroversiel. Farvevalget blev dog efterfølgende forklaret af Nike og farven indgår i klub-emblemet, så faktisk giver det fin mening.

Jeg har set forholdsvis lidt decideret had, men omvendt også meget lidt ubetinget kærlighed når fans har diskuteret den nye trøje. Måske er den dominerende følelse hos mange at de er en smule undervældede: Var det virkelig, hvad en gigant som Nike kunne svinge sig op til?

Skal debatten sammenfattes kan resultatet måske betegnes som driftssikkert, uden at imponere voldsomt. Personlig mangler jeg at se den i fysisk form, men baseret på billederne placerer jeg mig i midten af det holdningsmæssige spektrum. Jeg er tilfreds, uden at være blæst bagover.

På negativsiden har jeg bemærket en kritik af trøjens kvalitet. Det er normalt, at trøjer kommer i to kvaliteter: Den mest gængse, som de fleste vælger, og en mere eksklusiv variant. Nike har fået kritik for, at den gængse ”Stadium”-udgave fremstår billig og uden de detaljer, der gør den dyre ”Vapor”-udgave (som er på alle billederne) lækker. Det ser nogle fans som et forsøg på at trække flere penge ud af folk. Jeg kan ikke vurdere om kritikken er berettiget, men hvis det er tilfældet, så må det siges at være et selvmål fra Nike.

Kritik er der også sendt efter de lækkede billeder af udetrøjen og 3. trøjen. Designet kaldes ufokuseret og rodet, men vi må indtil videre afvente de officielle billeder og Nikes lancering og forklaring.

Lanceringen af hjemmetrøjen har Nike dog haft godt styr på med fine billeder og ikke mindst det glimrende slogan, ”Tell us Never”. Det vender jeg tilbage til. Der blev også udsendt en charmerende unboxing-video, hvor et udvalg af truppen pakkede trøjen ud for første gang. Sædvanen tro stjal James Milner billedet med en bemærkning om, at supporterne også fortjente at se trøjen op imod rynket hud. En video helt i Liverpools ånd.

Et par hurtige ord om det træningstøj, Nike også har lanceret. Her er den amerikanske sportsgigant på hjemmebane, hvor især en serie af grå og sorte træningssæt med røde markeringer rammer plet.

 

Støvlerne: Kapow!

Nike har også skabt opmærksomhed ved at sende Liverpool-truppen et sæt nye fodboldstøvler som en hyldest til titlen som engelsk mester.

Flere spillere lagde billeder af støvlerne på de sociale medier og modtagelsen hos både spillere og fans var overvældende positiv. Støvlerne fremstår da også knivskarpe i rød og hvid med flotte detaljer. Det hyppigste spørgsmål fra fans lod til at være: Hvornår kan jeg købe dem?

Svaret på det spørgsmål blæser fortsat i vinden, så indtil videre fremstår støvlerne som en visuelt overbevisende gimmick i Nikes indtog. Det er både godt og skidt.

 


Det åbne brev: Den første tone i melodien

I ethvert møde mellem to mennesker, eller i dette tilfælde mellem en sports-gigant og en fodboldklub og dens supportere, er det vigtigt med et godt førstehåndsindtryk. At man ikke går skævt af hinanden fra start.

Da Nike første gang talte direkte til byen Liverpool og klubbens fans, skete det med et åbent brev i Liverpool Echo. Her er hvad der stod:

 

Dear Liverpool,

Thank You.

It feels good to finally be together.

It felt like at times it might never come true, but like you we don't listen to never.

Like a football club from Liverpool was never meant to boss the world.

But like us you don't just feed off doubt, you revel in it.

We know that if it can't be done, it'll happen here.

Because this is where miracles come for their big night out.

Where impossible gets a clip round the ear.

And when you hear never, it's already done.

Tell Us Never.

Yours,

Nike.

 

Med disse ord lykkes det fint Nike at tale direkte i øjenhøjde med selvforståelsen i Liverpool og blandt klubbens supportere.

Det overordnede slogan ”Tell us Never” rammer fint ned I scousernes trodsighed. Følelsen af, at ”vi satme nok skal vise dem” er en hjørnesten hele den ånd, der bærer klubben og som utallige gange har løftet stemningen på Anfield til højder, der i sig selv har skabt resultater og unikke oplevelser.

I forlængelse af det, henviser “This is where miracles come for their big night out” selvfølgelig til de magiske Anfield-aftener, hvor klubben som meget få andre har skabt sensationer, der har rystet fodboldverdenen. Det ved Dortmund og Barcelona lidt om.

Man kan selvfølgelig debattere om det er troværdigt, at Nike drager en parallel mellem Liverpools identitet som underdog og sin egen situation som firma. ”Like us you don't just feed off doubt, you revel in it” klinger måske lidt hult, når man er en af verdens største og mest succesfulde firmaer. Men det vigtigste i brevet og hele tonen i det er, at Nike virker til at have forstået hvad Liverpool handler om. Som by, som folk og som fodboldklub.

 

Filmen: Ramt lige i røven

Nu er Nike så på banen med sin første Liverpool-film, der i forhold til budskab og stil lægger sig i forlængelse af det åbne brev og ”Tell us Never”-sloganet.

Filmen rammer efter min vurdering stort set alle de rigtige beats med en glimrende afkodning af byen, folket og klubben. En yngre, kvindelig lokal scouser får lov at være hovedperson i videoen med en fortælling om Liverpool som stedet, hvor tingene ikke helt er som normalt. Hvor man med en trodsig tilgang lader forvarsspillere agere angribere, hvor byen opfatter sig som et land og hvor folk som egentlig ikke kender hinanden alligevel føler sig som én stor familie.

Undervejs får vi klip af Curtis Jones, Jordan Henderson, Van Dijk og Alisson som fortæller om betydningen af fællesskab og om at Liverpool-folket ikke tror på ”umuligt”. Vi får hurtige klip af jublende og grædende fans, som billedet på passionen omkring klubben. Vi får en lille cameo fra Liverpool-sangeren Jamie Webster og vi får selvfølgelig også Klopp i sædvanlig charmehumør.

 

Samlet bedømmelse: Solidt

It’s still early days – men Nike er samlet set sluppet solidt fra starten som Liverpool-samarbejdspartner.

Mest centralt er selvfølgelig selve trøjen. Her kan det ikke blive til mere end en middelkarakter. Et nogenlunde driftssikkert design, som dog ikke blæser nogen bagover er godkendt – men ikke mere. Det er ikke positivt, at der er kritik af kvaliteten.

Lanceringen har Nike til gengæld styr på med en meget sikker og velvalgt kommunikation, som rammer lige ned i selvforståelsen hos supporterne. Det giver håb om et langvarigt og godt samspil mellem klub, supportere og Nike.

Samlet set ender vi på en god solid start, der dog kan vise sig at få ridser i lakken med lanceringen af udetrøje og 3. trøje, der umiddelbart ikke ser ud til at have den store kærlighed hos supporterne baseret på de lækkede fotos.

 

Fingers crossed.





TAGS   nike  



Flere nyheder




















Bliv medlem fra bare 25,- og få en lang række fordele som Liverpool-fan

BLIV MEDLEM